کنترل درد بعد از عمل جراحی

کنترل درد بعد از عمل برای شما و پزشکتان در اولویت قرار دارد. با مطالعه ی این مطلب میتوانید با راههای مدیریت درد آشنا شوید و به شما کمک می کند تا بعد از ترخیص از بیمارستان نقش موثری در تصمیم گیری برای کاهش درد داشته باشید.

در حالی که انتظار می رود پس از عمل، احساس درد کنید، پزشک تمام تلاش خود را می کند تا به طور ایمن، درد شما کاهش یابد.
اگر به طور مرتب از داروهای مسکن استفاده می کنید و اگر به بعضی از داروها حساسیت دارید، حتما پزشک خود را مطلع سازید.
چرا کنترل درد بسیار مهم است؟
کنترل کردن درد، علاوه بر اینکه به شما احساس بهتری میدهد، می تواند سبب تسریع روند بهبودی شما و کاهش خطر ابتلا به برخی از عوارض بعد از عمل، مانند التهاب ریه و لخته شدن خون گردد. اگر بتوانید درد خود را به خوبی کنترل کنید، قادر به انجام کارهای مهم مانند راه رفتن و تمرینات تنفس عمیق خواهید بود.
بعد از جراحی چه دردهایی را ممکن است تجربه کنید
ممکن است بعد از عمل جراحی احساس درد داشته باشید، که اغلب اوقات این درد را در نقاط دیگری از بدن به غیر از محل جراحی نیز احساس میکنید.
ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:
• درد عضلانی: ممکن است بعد از عمل، در ناحیه ی عضلات گردن، شانه ها، کمر یا قفسه سینه احساس درد کنیدکه معمولا بخاطر خوابیدن روی تخت بیمارستان رخ میدهد.
• گلو درد: ممکن است احساس خارش یا خراشیدگی در گلو داشته باشید.
• درد حرکتی: نشستن، راه رفتن و سرفه همه فعالیتهای مهم بعد از عمل هستند، اما ممکن است باعث افزایش درد در محل عمل شوند.
برای کنترل درد چه کاری می توانید انجام دهید
*مهم! پزشک و پرستار شما باید در مورد احساس دردتان مطلع باشند. پس اگر درد دارید، لطفاً با آنها در میان بگذارید!  نگران ایجاد زحمت برای دیگران نباشید.
انواع درمان های کنترل درد
بسته به نیاز بدنتان و نوع جراحی که انجام داده اید، ممکن است پزشک بیش از یک نوع درمان برای کنترل دردتان تجویز کند. همه ی این درمان ها نسبتاً بی خطر هستند، اما مانند هر روش درمانی دیگر، کاملاً عاری از خطر نیستند. عوارض جانبی خطرناک، بسیار نادر است. اما حالت تهوع، استفراغ، خارش و خواب آلودگی می تواند رخ دهد. این عوارض جانبی معمولا در بیشتر موارد، به راحتی درمان می شوند.
داروهای مسکن خوراکی
در بعضی مواقع در دوره ی نقاهت پس از عمل، پزشک مسکن های خوراکی تجویز میکند که طبق دستور پزشک باید در زمان مشخصی مصرف شوند، یا در صورت لزوم، میتوانید از پرستار درخواست مسکن کنید. پس اگر نیاز داشتید، حتماً از پرستار درخواست داروکنید! بیشتر مسکن های خوراکی هر 4 ساعت یکبار مصرف می شوند.
مهم !: قبل از تشدید درد درخواست مسکن کنید. همچنین، اگر داروی مسکن تا30 دقیقه بعد از مصرف سبب کاهش درد نشد، به پرستار خود اطلاع دهید. داروهای زیادی برای  کنترل درد در دسترس است. برای دریافت داروی بیشتر، لازم نیست 4 ساعت صبر کنید.
برخی از خطرات و فواید داروهای مسکن
استفاده از داروهای مخدر پس از عمل: داروهای مخدر از قبیل مورفین ، فنتانیل ، هیدروموفون
• مزایا: تسکین دهنده ی قوی درد هستند. در صورت وجود عوارض جانبی خاص برای هر کدام از این داروها، گزینه های دیگری نیز در دسترس هستند.
• خطرات: ممکن است سبب ایجاد حالت تهوع، استفراغ، خارش، خواب آلودگی و یا یبوست شوند. اگرچه این داروها خطر اعتیاد را به همراه دارند، اما در صورت استفاده ی صحیح در مواقع مناسب و برای مدت زمان کوتاه، این خطر قابل کنترل است.
استفاده از داروهای مخدر در منزل: داروهایی نظیرکدیین ، ترامادول و ترکیبات مرفیین
• مزایا: برای کاهش دردهای متوسط ​​تا شدید موثر هستند. انواع مختلفی از این دارو ها وجود دارد.
• خطرات: ایجاد حالت تهوع، استفراغ، خارش، خواب آلودگی و یا یبوست. اگر این داروها راهمراه با غذا مصرف کنید، احتمال ناراحتی معده را کاهش میدهد. در هنگام مصرف این داروها از رانندگی و کار کردن با ماشین آلات خودداری کنید. توجه: این داروها اغلب حاوی استامینوفن (تایلنول) هستند. مطمئن شوید داروهای دیگری که مصرف می کنید، حاوی استامینوفن نباشند. استامینوفن بیش از حد می تواند به کبد شما آسیب برساند.
استفاده از مسکن هایی که حاوی مواد مخدر نیستند مانند استامینوفن (تایلنول) و غیره
• مزایا: برای کاهش دردهای خفیف تا متوسط ​​موثر هستند. عوارض جانبی بسیار کمی دارند و برای اکثر بیماران بی خطر هستند. مصرف این نوع دارو ها غالباً سبب میشود از مسکن های قوی تر، کمتر استفاده کنید، در نتیجه عوارض جانبی را کاهش می دهند.
• خطرات: اگر بیشتر از مقدار توصیه شده در روز، استفاده شود، ممکن است به کبد آسیب جدی برساند. بیمارانی که از قبل مبتلا به مشکلات کبدی بوده یا افرادی که مقادیر قابل توجهی الکل می نوشند ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند.
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) مانند ایبوپروفن (Advil) ، ناپروکسن سدیم، سلکوکسیب و غیره
• مزایا: این داروها باعث کاهش تورم و التهاب شده و دردهای خفیف تا متوسط را تسکین می دهند. ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم را بدون نسخه هم میتوانید تهیه کنید، اما در مورد مصرف آنها از پزشک خود سؤال کنید. استفاده از این نوع ضدالتهاب ها ممکن است نیاز شما به مسکن های مخدر را کاهش دهد و بالطبع عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ و خواب آلودگی نیز کاهش پیدا میکند. اگر به تنهایی مصرف شود، هیچ محدودیتی برای رانندگی یا کار با ماشین آلات وجود ندارد.
• خطرات: شایعترین عوارض داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) ناراحتی معده و سرگیجه است. در صورتی که سابقه ی زخم معده دارید یا دچار مشکلات کلیوی و نارسایی قلبی هستید یا از داروهای "رقیق کننده خون" مانند کوادامین (وارفارین)، آمپول کلگزان یا پلاویکس استفاده میکنید، نباید این داروها را بدون تأیید پزشک مصرف کنید.
حتما پزشک خود را از تمام داروهایی که مصرف میکنید اعم از داروهای تجویز شده یا بدون نسخه، ویتامین ها و مکمل های گیاهی، مطلع سازید. چون ممکن است در انتخاب نوع مسکنی که برای شما تجویز میکند، تأثیر بگذارد.

آیا راه هایی وجود دارد که بدون استفاده از مسکن ها بتوان درد را تسکین داد؟
بله ، روش های دیگری نیز برای تسکین درد وجود دارد و مهم است از این تکنیک ها نیز استفاده کنید. این تکنیک ها در کنار استفاده از دارو، می توانند به طور چشمگیری درد را کاهش دهند.
متد تخیل فعال (Guided imagery)، روش اثبات شده ای از تمدد اعصاب متمرکز است که به ایجاد تصاویر آرامبخش در ذهن شما کمک می کند که به "فرار ذهنی" نیز معروف است.
سی دی های صوتی آرامش بخش را می توان از برخی کتابفروشی ها یا فروشگاه های آنلاین خریداری کرد. شما می توانید تا قبل از عمل و در طول مدتی که در بیمارستان بستری هستید این فایلهای صوتی را گوش دهید.
برای کسب نتیجه ی بهتر، قبل از عمل از تکنیک های آرامش بخش استفاده کنید و سپس در طول دوره ی نقاهت، روزانه دو بار از این تکنیک ها استفاده کنید. گوش دادن به موسیقی ملایم یکی از روشهای تسکین یا کاهش درد است.
استفاده ازکمپرس سرد یا گرم در منزل، می تواند گزینه ای برای کاهش تورم و کنترل درد باشد. در صورتی که این روشها مناسب شما باشند، تیم جراحی دستورالعمل استفاده از آنها را به شما خواهد گفت.
اگر عمل در قسمت شکم یا قفسه ی سینه انجام شده باشد، هنگام سرفه یا نفس عمیق، میتوانید یک بالش روی ناحیه عمل قرار دهید که سبب کاهش حرکت در منطقه عمل و در نتیجه کاهش درد بشود.
در آخر، اطمینان حاصل کنید که با برنامه ی درمانی خود راحت هستید. در مورد نگرانی ها و نیازهای خود با پزشک و پرستاران صحبت کنید. اینکار به جلوگیری از ایجاد استرس، اضطراب و ناامیدی کمک می کند چون این عوامل می توانند درد را تشدید کنند. تا زمانی که نیاز دارید، میتوانید سؤال کنید.
چگونه می توانم دردم را در منزل کنترل کنم؟
ممکن است پزشک برای شما مسکن تجویز کند که در صورت نیاز در منزل استفاده کنید. ممکن است همان مسکن هایی که در بیمارستان مصرف کرده اید یا نوع دیگری را تجویز کند. هنگام ترخیص از بیمارستان میتوانید از پزشک خود سوال کنید که چه مسکنی برایتان تجویز کرده است.
توجه: پزشک خود را از مسکن هایی که در گذشته برای شما مشکل ایجاد کرده اند، مطلع سازید. این امر از تاخیرات احتمالی در هنگام ترخیص از بیمارستان جلوگیری میکند.
برچسب های اخیر::
اشتراک گذاری: